Українська вища освіта змінюється і важливою умовою успішного розвитку є впровадження принципів академічної доброчесності в навчання, викладання та наукову діяльність.
16 жовтня 2024 року викладачі кафедри економіки та соціально-поведінкових наук провели науково-практичний семінар «Академічна доброчесність: практичні кейси» для здобувачів вищої освіти та викладачів НН Інституту економіки та бізнес-освіти.
Провідний бібліограф Аліна Блоха в презентації відзначила, що академічна доброчесність є найважливішою вимогою до наукових досліджень і однією з основ формування сучасного українського суспільства є розуміння всіма його членами необхідності дотримання принципів академічної доброчесності. Погляди академічної спільноти на проблеми академічної доброчесності значною мірою залежать від визначення державою, освітніми закладами, науковими установами системи суспільних цінностей та етичних норм.
Юрисконсульт Альона Любива у виступі зазначила що Стаття 42 Закону України «Про освіту» визначає академічну доброчесність як сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або наукових (творчих) досягнень. Вона також вказала на приклади порушень академічної доброчесності, відзначивши, що правове регулювання відносин, пов’язаних із забезпеченням академічної доброчесності містить механізми впливу на порушника академічної доброчесності.
При спілкуванні із студентами на тему академічної доброчесності доцент кафедри Ганна Чирва відмітила, що вони обізнані з її положеннями, але вважають, що даний термін потрібно популяризувати, оскільки країна рухається вперед і освіта, відповідно, є основним рушієм розвитку змін.
Загалом, більшість учасників освітнього процесу переконані, що для подолання академічної нечесності потрібно, окрім формування відповідних компетентностей і навичок, звертатися до людської гідності. Бо чим вищий рівень взаємоповаги, чесності та довіри в університетській спільноті, тим легше вирішити своє основне завдання – сумлінно працювати та чесно навчатися, не вдаючись до будь-яких форм академічного шахрайства, щоб у майбутньому успішно здійснювати свої професійні обов’язки й реалізувати власний творчий потенціал. Взагалі позитивні зрушення як в освіті, так і в країні потрібно починати з себе, із власної академічної доброчесності та гідного ставлення до виконання своїх обов’язків.